יום חמישי, 27 ביולי 2023

יפו העתיקה היא אולי הפוטוגנית בשכונות יפו

יפו העתיקה היא אולי הפוטוגנית בשכונות יפו

גן הפסגה

יפו העתיקה הינה אחת מערי הנמל העתיקות בעולם. על פי אגדה יהודית עתיקה יפת בן נח בנה את יפו וקראה על שמו. ליפו נמל המצוי במפרץ טבעי קטן שנוצר על ידי חצי אי. הסלעים המזדקרים במפרץ שימשו כעין שוברי גלים ואפשרו לאוניות לעגון במפרץ ולפרוק את נוסעיהן ומטענן לסירות שבהן הגיעו למזח החוף. 
פסל שער האמונה של הפסל דניאל כפרי
האזכור הראשון של יפו בכתובים הוא באגרות מצריות משנת 1470  לפנה"ס, המתפארות בכיבושה על ידי הפרעה תחותמס השלישי, שהשתמש בתחבולת "סוס טרויאני" - הסתרת אנשי מלחמה חמושים בתוך סלים, ומתן הסלים למושל העיר כמתנה. באותן האגרות נאמר כי המילה "יאפו" מציינת יופי ויש הסוברים שמכאן ניתן לה שמה.
תיאטרון הסמטה
כאשר פלשו הפלשתים לארץ ישראל, כנראה במאה ה-12 לפנה"ס, הם השתלטו על שפלת החוף ובכללה על יפו והחזיקו בה, אחריהם החזיקו ביפו הפרסים שהעבירו את יפו לפיניקים שנכבשה שוב בשנת 301 לפני הספירה ע"י המצרים וסופחה ע"י הממלכה הסלואקית.
כיכר קדומים
ב-143 לפני הספירה אחרי שנכבשה ע"י שמעון התרסי הפכה יפו לעיר נמל חשוב בממלכת החשמונאים וב63 לפני הספירה עברה לשלטון הרומאים.
תיאטרון יפו
במרד הגדול נגד האימפריה נחרבה העיר והרומאים בנו מחדש את העיר לאחר שנהרסה במהלך הקרב. 
מסגד חמודיה
בהמשך עברה יפו משליטת הביזנטים, אל הצלבנים ואחריהם הממלוכים שבכל פעם נכבשה נהרסה ונבנתה מחדש עד שבמאה ה-13 נחרבה העיר ועמדה כך נטושה עד למאה ה-17 עד שנזירים פרנסיסקנים התישבו בה והקימו בה אכסניה.
במאה ה18 נכבשה עיר ע"י האימפריה העותמנית  ובסוף המאה נכבשה ע"י נפוליון. בתחילת המאה ה19 חזרה העיר לשליטת האימפריה העותמנית ששיקמה ופיתחה את העיר.
כיכר קדומים
כיום מתייחסים ליפו העתיקה כאל השטח בן כ-300 דונם שהיה מוקף בחומות במהלך המאה ה-19. שנתחם במזרח ברחוב יפת ובדרום ברחוב לואי פסטר, הממוקמים בתוואי החפיר של חומות העיר.
הכנסייה הפרנציסקנית סט פטרוס הקדוש
המתחם כולל את בתי המגורים וסמטאות יפו העתיקה במדרונות המערבי והדרומי, את גן המדרון במדרון הצפוני, ואת גן הפסגה וכיכר קדומים בראשו. יש הכוללים גם את נמל יפו ואת טיילת חומות הים במתחם, אולם מכיוון שמתחם יפו העתיקה מנוהל ברובו על ידי חפ"י (החברה לפיתוח יפו העתיקה) שחוכרת את רובו מהבעלים השונים במתחם, בעוד שנמל יפו מנוהל על ידי רמ"י (רשות מקרקעי ישראל(  ואילו הטיילת מנוהלת על ידי חברת אתרים אין הם נחשבים פורמלית לחלק מהמתחם.
גשר המשאלות
הנדל"ן ביפו העתיקה מהווה חלק חשוב מהתרבות וההיסטוריה של העיר, והבתים ייחודיים בנויים בסגנונות אדריכליים מזרחיים עתיקים, וחלקם ניתן אפילו למצוא בתי באר חפורים לעומק.
המתחם מסווג כאתר שימור ומורשת לאומית ולכן המבנים בו מוגנים מהריסה או שינוי ע"י תקנות מיוחדות.
מוזיאון אילנה גור
נכסים בבעלות פרטית מלאה שאינם מנוהלים ע"י חפ"י נדירים ביפו העתיקה, ונדיר יותר למצוא את מי שמוכן למכור נכס שכזה. 
ובכל זאת מידי שנה עדיין מתבצעות עסקאות בודדות בהן נמכרות זכויות לחכור נכס מחפ"י לתקופה קצובה של כמה עשרות שנים. מן הסתם עסקאות כאלו מתבצעות במחירים נמוכים בעשרות אחוזים משווי הנכס כפנוי, כשהתקופה הנותרת לחכירה משפיעה מהותית על המחיר בעסקה.


עוד נכסים מעניינים ביפו
לנכסים עממיים ביפו, בת ים ודרום ת"א, במחירים שאין בתל אביב - הן למגורים והן להשקעה - לחצו על דירות ביפו
לנכסים בסגנון מיוחד ונכסי יוקרה ביפו ובגוש דן - לחצו כאן
לא רשומים עדיין לניוזלטר? לחצו כאן
לארכיון כל הניוזלטרים שנשלחו - לחצו כאן


*כל המידע המובא בזאת היא לצרכי נוחות המתעניינים בלבד ואינו מהווה מידע מוסמך.
על המתעניינים לבדוק את כל תנאי המכרז המוצע בעצמם ועל אחריותם ולא יוכלו לבוא בכל טענה שהיא לגבי הפרסום המובא בזאת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה